keskiviikko 27. tammikuuta 2010

Koulussa käyntiä

Ilmeisesti vaihdossa olon tarkoituksena on myös opiskella, joten jouduin ilmottautumaan useille eri kursseille. Heti ensimmäisenä maanantaina tulomme jälkeen saimme Kristiinan kanssa keltaiset kurssitarjottimen omaiset laput. Näistä lapuita tehtävämme on valita kurssit, joille haluamme mennä. Onnistuin bongaamaan kolme (3) englannin kielistä kurssia usean kymmenen kurssin joukosta! Pystyin ilmottautumaan näistä kuitenkin vain kahdelle, koska kolmannen päälle menee enkun ryhmäni. Näiden lisäksi valitsin jonkin mielenhäiriön alaisena poliittista ekonomiaa(?), kommunikaation teoriaa, kansainvälisiä suhteita ja 1900-luvun historian kurssin. Koska olen vaihtari, on minulla myös kaksi kertaa viikossa ranskaa, kerran viikossa englantia (täytyy jatkuvasti ihmetellä muiden maalaisten huonoa englannin kielen tasoa) ja jokin ranskalaisen poliittisen elämän kurssi. Normaalisti yhtä kurssia on vain kerran viikossa, joten ne alkavat nyt tammikuussa ja kestävät kevään loppuun asti! Ihan outoa, kun on tottunut Suomessa käymään useita kertoja viikossa jonkun kurssin luennoilla.

Itse luennot järjestetään saleissa, jotka ovat huomattavasti pienempiä kuin omat auditoriomme Jyväskylässä. Saleissa on myös järkyttävän huono ilma, joten siellä istuminen ja keskittyminen tuntuu mahdottomalta. Yksi luento kestää keskimäärin kolme tuntia, jolloin keskivälissä on n. 15 minuutin tauko. Tauon aikana opiskelijat ryntäävät limsa- ja kahviautomaateille taikka keskustelemaan ympäri salia muiden opiskelijoiden kanssa. Tosin myös kahden tunnin luentojen keskellä on tauko, ehkäpä ranskalaisten keskittymiskyky on suomalaistakin huonompi?

Omat kokemukseni luennoista ovat vaihtelevia. Yhden 3 tunnin luennon ajan luennoitsija istui pöydän takana ja puhui ranskaksi käyttämättä minkäänlaisia apuvälineitä, kuten power pointteja taikka kalvoja. Yritä siinä sitten tajuta mistään mitään. Tuli kyllä nopeasti ikävä Optimaa ja meidän joustavia luennoitsijoita. Toisen kurssin luennolle ei ikinä ilmaantunut luennoitsijaa, joten poistuimme puolen tunnin odottelun jälkeen. Erästä englannin kielistä luentoa vetää ranskalainen nainen, joka puhuu kyllä ihan selvää englantia aksentista huolimatta. Huvittavaa on kuitenkin se, että nainen pyytää aina natiivipuhujia (kuten viimeksi australialaisia) pitämään listaa kaikista hänen tekemistä virheistä tunnin aikana ja palauttamaan listan tunnin loputtua takaisin. Nainen myös unohtelee englannin kielisiä termejä, joten joutuu jatkuvasti täydentämään puhettaan ranskalla.

Ranskalaisilla opiskelijoilla on tapana kirjoittaa ilmeisesti kaikki ylös mitä luennoitsija sanoo. Näin ainakin itse tulkitsen luennolla kuuluvasta äänestä. Ääntä voisi verrata siihen, mikä syntyy yleisessä tentissä, kun ihmiset avaavat tenttikuoret. Tällä kertaa ääni syntyy läppäreiden näppäimistöistä, kun ranskikset kirjoittavat hullunlailla kaiken ylös. Ja kyllä, kaikki tuntuvat pakosti osaavan kymmensormijärjestelmän. Ei Jyväskylässä ikinä luennoilla näe noin montaa läppäriä.

Saa nähdä kuinka kauan jaksan käyä luennoilla ahkerasti ja tunnollisesti. Esimerkiksi keskiviikkosin minulla tulee olemaan koulua 9.30-20.00. Tosin välissä on yksi tunnin ja toinen 2 tunnin tauko.

1 kommentti:

  1. huh, pökerryn siun koulupäivien pituudelle. tai ainakin tuo siun keskiviikko näyttää liikaa opiskelulta.. Miulla on nyt ainakin tän helmikuun ajan ma 2h luentoja ja to 2 h luentoja.

    Meri siun pitää ottaa kans läppäri luennoille ja pelailla vaikka pasianssia, herttaa tai kirjotella blogia.

    onko löytynyt jo suosikki patonki&viini -laadut?

    VastaaPoista